Skap din egen balanse for deg selv

Skap din egen balanse for deg selv

Til daglig jobber jeg som idrettslærer hvor jeg brenner for at elever og de rundt meg skal forstå viktigheten av å være i bevegelse.

 

Kroppen vår er ikke laget for å sitte stille, men den skal være i ulike former for aktivitet og brukes i hverdagen. Etter coronaens inntog har jeg selv fått erfare hvordan det er å sitte nesten hele dager foran en PC og det tærer jammen på. Fra å ha et høyt aktivitetsnivå er hverdagen blitt forandret og jeg må «jobbe mer» for å oppnå det aktivitetsnivået jeg normalt sett har.

På denne måten blir vanen og den hverdagen man er vant til snudd opp ned på hodet. Man må igjen innarbeide seg nye rutiner og skape seg en ny balanse. For det er nettopp det alt dreier seg om. Balanse er nemlig ikke noe man finner, men som man må skape for seg selv.

Det å ha en god balanse handler om å sjonglere mellom hverdagens utfordringer både fysisk og psykisk og klare å gjennomføre de ulike oppgaver hver for seg.

 

Altfor mange av oss blir overveldet av alt som skal gjøres, av plikter og oppgaver både hjemme og på jobb. Og kanskje akkurat i denne coronafasen mer enn noen gang!

Vi hører stadig om hvor viktig det er å ha en god balanse mellom mat og drikke og hvor mye man skal bevege seg gjennom dagen. For de fleste av oss handler det egentlig om sunn fornuft og ikke bli for fanatiske på enkelte områder. Det er lov å skeie ut med boller i ukedagene og det er lov å spise en ekstra sjokoladebit. Bare det ikke blir hver eneste dag.

Det man bør fokusere på er et sunt og godt balansert kosthold da dette er viktig for å forebygge livsstilssykdommer og for å kunne yte sitt beste. Det å ikke spise og hoppe over måltider fordi man har spist en bolle er ingen god løsning, og man kommer i ubalanse relativt fort om dette gjentas. Det er viktig for kroppen å få mat flere ganger om dagen. Måltidene vi velger bør være satt sammen av mange ulike matvarer, og det er summen av disse som avgjør om du spiser sunt eller usunt. 

 

Mye av dette handler om planlegging. Klarer man å planlegge dagen og hvordan man skal legge opp måltidene er det lettere å spise variert, sunt og gi kroppen gode alternativer. Samtidig er det lettere å unngå mye småspising, søtsug og store fall i blodsukkeret. Måltider med jevne mellomrom er derfor viktig for å finne en god balanse når det kommer til kosthold og få i deg gode alternativer.

 

Den største utfordringen mange har er allikevel det å bevege seg mer i en allerede hektisk hverdag. Når man er aktiv, skjer det endringer i kroppen som kommer til syne med en gang. F.eks at man blir andpusten, får høyere puls, svetter på nesa og blir varmere. Ved tiden vil du merke økt bedring i kondisjon, du orker mer og man blir sterkere. I tillegg blir humøret bedre, man sover bedre og hodet blir noe klarere.

 

Enkelte prosesser i kroppen merker du allikevel ikke, men er viktig for at kroppen skal fungere optimalt og for at du skal holde deg frisk og rask.

Visste du f.eks at i timene etter aktivitet vil blodtrykket ditt synke markant opptil ett døgn etter at du er ferdig trent (gjelder ved normal BT i hvile).

For å finne en god balanse ved å legge inn noe aktivitet gjennom dagen, så er det viktig å vite at du kommer langt med litt.

Korte økter med hard trening som gjør at du må hive etter pusten, er nemlig bedre enn lengre, moderat trening. Selv lærer jeg elevene mine at vi kommer langt med 10 minutters trening som kan gjøres hvor som helst og kun bruke egen kropp.  Oftest er det største problemet at vi bruker unnskyldningen for å ikke ha noe tid, men vi kan fremdeles se på TV, sjekke mail, gå på sosiale medier eller andre unyttige tidkrevende ting. Hvis du tar deg tid fra Facebook, Instagram eller TV klarer man å finne 10 minutter til overs i løpet av dagen. Det handler mye om prioritering og kontinuitet på det man gjør.

 

For mange blir det ekstra stress å tenke på alt man skal rekke å komme over og da er det gjerne fysisk aktivitet som blir satt til side. Det viktigst er å ikke ha dårlig samvittighet om man ikke mestrer å få til alt hele tiden, men forsøke så godt man kan å balansere noe positivt inn i en ellers stresset hverdag.

Lettere sagt enn gjort, men det er viktig å håndtere stress og negativ energi på en god måte.

Livet er en dynamisk kurve og det vil alltid være perioder i livet som er mer utfordrende enn andre. Dette er ikke til å unngå og det er jo slike perioder som gjør deg sterkere.

Totalt sett handler aktivitetsregulering mye om hva man bruker kreftene sine på, samt hvordan.

 

Aktivitetsregulering handler nemlig om å være bevisst hva en bruker kreftene sine på, og hvordan. Man må jobbe for å finne en god balanse mellom aktivitet og hvile. Målet er å være i aktivitet, og ha et aktivitetsnivå som passer med den kapasiteten man faktisk har for tiden. Litt er bedre enn ingenting og en gevinst ved dette kan være mer stabile dager for deg selv. Husk det er også viktig å hvile med god samvittighet.

 

Et godt tips er å bevisstgjøre seg de ulike rollene man har i løpet av dagen og balansere aktivitet og hvile gjennom dette. Hva er viktig for deg?

Hva kan man gjøre, hva må man gjøre og hva kan utsettes eller delegeres bort?  Bli bevisst på egne vanemønster og rutiner i hverdagen og ta vare på deg selv oppe i alt annet. Skap den balansen som fungerer for deg uten å sammenligne deg med andre eller ha dårlig samvittighet. Enkelte ganger kan nemlig det minste steget i riktig retning være det største steget i livet…..

av: Cathrine G Mortvedt
instagram: @aktivmamma


Leave a comment