Jeg vil begynne å trene. Men kan ingenting om trening.

Jeg vil begynne å trene. Men kan ingenting om trening.

Det er ganske vanlig at man i januar tar seg selv litt i nakken, og bestemmer seg for å begynne å trene. Man legger en enkel plan i hodet. Det skal trenes minst to ganger i uka. Det klarer man jo, det er jo bare to av syv dager. Man kjøper treningstøy, drikkeflaske og en sekk/bag å ha treningstøyet i. Kanskje kjøper man seg nye sko og en god jakke til utetrening. Alt ligger til rette for å starte opp den nye treningstilværelsen, men...

 

Du har jo aldri trent før. Joda, du hadde gym på skolen, men da var det jo en lærer som sa hva du skulle gjøre. Nå er det deg og treningstøyet ditt. Bare du og drikkeflaska. Ingen til å hjelpe deg. Om du er på treningssenteret eller skal trene hjemme, er følelsen den samme. Du aner ikke hva du skal gjøre eller hvor du skal begynne. Kanskje føler du deg til og med litt dum? Kanskje føler du at de på treningssenteret ser på deg, fordi du bare virrer rundt?

 

Det trenger ikke være slik. Hvis du ikke har trent tidligere, og ikke kan så mye om trening, er en veldig god start, å begynne med egenvekts trening. Dette vil si at du bruker din egen kroppsvekt som motstand. Det krever lite eller ikke noe utstyr, og sjansen for å skade seg er lavere enn ved styrketrening med vekter. 

 

Nå er det jo ikke sikkert du hadde tenkt å trene styrke, men kanskje hadde et mål om å kunne være med i et løp? det være seg holmenkollstafetten, color RAD eller andre liknende løp. Da vil jo ikke pushups være det første som tar deg til målet ditt (selv om det fortsatt er hjelp i styrketrening). Hvis du ikke har trent tidligere, vil det å starte med å gå en tur, være en fin start.

 

Du føler kanskje at både egenvektstrening og en gåtur, virker litt slapt? Det er kanskje ikke den største endringen fra hva du gjør i dag, men det er også det som er poenget. Ved å starte litt forsiktig, lar du kroppen venne seg til aktiviteten, samtidig som det ikke føles så overveldende å gjøre denne endringen i hverdagen. 

 

Ved å starte med trening som føles overkommelig, er det lettere å fortsette med treningen. Det er jo klart bedre å trene noe over lengre tid enn å trene masse i et par dager. Ta deg derfor tid til å tenke igjennom hvordan din treningskarriere skal starte, og hva du kan gjøre for å fortsette med treningen. Masse lykke til!

Og du, har du spørsmål eller kommentarer, er det bare å skrive i kommentarfeltet.


Leave a comment