Hvordan få tid til trening. Del 1/4

Hvordan få tid til trening. Del 1/4

I vårt samfunn i dag, er det ikke nok timer i døgnet til å rekke alt vi skal. Har vi for mye fritid, blir vi ansett som late. Men har du et ønske om å få til et par treningsøkter i løpet av uken, skal vi prøve hjelpe deg. Vi skal hjelpe deg med det å finne tid, hvordan du varmer opp, selve treningen, og hvordan du kan avslutte treningsøkten på en god måte.

Vi lever alle i tidsklemma. Det er både en velsignelse og en forbannelse. Det gjør oss utrolig produktive, og selektive i hva vi bruker tiden vår på. Men det gjør også at vi fort glemmer å ta vare på de andre tingene som er viktig. For eksempel relasjonene med familie og venner. Eller kanskje ennå viktigere, å ta vare på oss selv, både fysisk og psykisk.

Sliter du med å finne tid til treningen, kan det være lurt å se litt på hva du bruker fritiden på. målet er ikke at du ikke skal ha tid til å slappe av, tvert i mot! men om du klarer å skrape sammen 45 min ved å kutte i tiden du ser på tv eller surfer på nett via PC eller tlf, har du faktisk all den tiden du trenger.

Nå som du har 45 min til rådighet, hva skal du gjøre for noe. Du har akkurat lagt fra deg telefonen og sitter i sofaen, du har 45min ledig og ikke et sekund lengre. Du kan velge å ta på deg joggesko, og jogge en runde. Du kan gå deg en tur, eller du kan gjøre enkle egenvektsøvelser. Både jogge og gå er ganske selvforklarende, så i denne lille “mini serien” kommer vi til å ta for oss egenvektstrening.

Du kan velge å reise til et treningssenter, finne en plass ute i marka, i hagen eller trene hjemme i stua. Siden vi kun har 45 min, så er det stua, verandaen eller hagen som gjelder. Alt etter været. Rydd raskt plass til å kunne ligge som en stjerne på gulvet uten å komme borti noe. Pass også på at du har mulighet til å ta spensthopp. Blir takhøyden for lav, bytter du spensthopp med knebøy som utføres sakte.

Neste gang tar vi for oss Selve oppvarmingen. Oppvarming, kanskje til og med viktigere enn hoveddelen.


Leave a comment