Drikk vann!

Drikk vann!

Vi vet alle at vann er bra for oss. Vann er livsviktig faktisk. Men hvor mye vann skal man egentlig drikke i løpet av en dag? Svaret er det kanskje ingen som har fortalt deg, men du har garantert fått høre at du drikker for lite.


Leger har kommet frem til at vi trenger ca. 30 milliliter vann per kilo kroppsvekt. For å regne ut hvor mye vann du bør drikke iløpet av en dag, ganger du kroppsvekten din med 0,03. Det betyr likevel ikke at du er nødt å drikke så mye vann, da vi også får i oss vann igjennom maten vi spiser, (her kan vi ikke vise til noen tall, da folks kosthold er svært individuelt.)


Hvis du trener og/eller svetter mye av en eller annen grunn, er det viktig å tilpasse vanninntaket deretter. I tillegg til økt vanninntak trenger du også tilførsel av elektrolytter og salter i slike situasjoner, dette fordi disse stoffene skylles ut via svette og urin.


Når det kommer til trening, anbefaler Olympiatoppen at du utifra intensitet på treningen, skal tilføre fra 0,5 - 1L vann pr. time . De anbefaler at du allerede før trening starter å øke inntaket og fortsetter igjennom og etter treningen er avsluttet. Det viktigste er at du fordeler inntaket jevnt utover, slik at kroppen på best mulig måte kan ta til seg vannet.


OBS! for stort væskeinntak kan være svært farlig. Vi har desverre flere eksempler hvor folk har gått bort pga. dette. Et eksempel er ei kvinne som drakk nesten 4 liter vann på mindre enn to timer.

Å drikke vann blir som regel først svært farlig når man drikker veldig mye på kort tid. Vanlig symptomer ved såkalt overhydrering er svimmelhet, bevisstløshet, personlighetsendringer og oppkast – før man til slutt går over i koma.


så til noen "fun facts".

mørk urin betyr ikke at du er dehydrert.
I de fleste tilfeller gjenspeiler ikke fargen på urin annet enn hvor mye vann du har drukket de siste timene.

Forskning viser at det ikke har noen effekt å drikke mye vann for å få finere hud.
Du vil derimot ved en god og stabil væskebalanse ha mindre sjanse for tør og mindre elastisk hud.

Det viser seg også gjennom forskning at du ved god og stabil væskebalanse kan øke hvileforbrenningen med 25%. Men husk at god og stabil betyr riktig mengde for deg, og ikke overdrevet inntak.


Leave a comment